måndag 23 februari 2009

Vi mötte Hälge eller Hälga i H(älgen).....


Mizzie och jag brukar gå promenad varje dag, först går vi på vägen och sen kommer vi genom skogen hem igen. Vi har mycket rådjur och älgar härute. Flera gånger de senaste veckorna har jag sett en älg på lite avstånd i skogen - och det har känts betryggande med detta avstånd. I lördags tog vi vår promenad och när vi hade 5 minuter kvar hem såg jag bakom nästa krök ett par långa ben (där är träd som skymmer) så trodde det var en häst med ryttare för de brukar gå åt sidan när man kommer med hund, så jag fortsatte framåt och står då öga mot öga med en älg!!! som står där och mumsar på några blad från ett träd.(som tur var hade jag kopplat upp Mizzie precis innan) Jag kände mig ganska liten i ett möte på 3-4 meters avstånd med en älg som har en kroppslängd på så där 2,5 meter och en mankhöjd på ca 2 meter och så en vikt på kanske 300 kg! På vintern är det ju även svårt att se om det är en tjur eller ko eftersom tjurarna fäller sina horn på vintern.. hur som helst så var det långa sekunder vi stod där och älgen backade inte eller såg ut att flytta på sig så jag tvärvände och gick tillbaka igen, Mizzie sa ingenting, bara tittade hon också, men jag vände mig om många gånger men såg ingen älg som "travade efter" - till slut började Mizzie också vända sig om......kände väl att jag inte tyckte det var så mysigt som det brukade vara i skogen:) Hur som helst så fick vi en betydligt längre promenad än de vanliga 3-4 kilometrarna eftersom den blev dubbel:)

Älgen på bilden har ingenting med vårt älgmöte att göra (jag hade naturligtvis inte någon kamera med mej och jag är tveksam till om jag tagit fram den och börjat ta kort OM jag hade haft det:) men visst är den här älgen lite lik den Hälge eller Hälga vi mötte:)